Mød Super1Privats direktør Jesper Friis Blak

Indehaver af Super1privat, Jesper Blak, er ikke sådan en man bare lige stopper i forbifarten, for han er i fuld gang hver eneste dag. Det kan derfor være svært at få Jesper til at sidde stille til et firmaportræt. Men han er ligeså venlig og imødekommende, som han er afslappet, selv om han fra sin stol kan se ud på en af de mange arbejdspladser, hvor han har ansvaret for byggeplads-oprydningen. Han har stadig næsten ligeså meget energi, som da han var knægt. Lige fra arbejdsdagen begynder kl. 4.30-5.00 om morgenen til han er landet i hjemmet i Hadsten igen – ofte først ved 20-tiden om aftenen.


Fra skoletræt til slagtersvend

Jesper er født og opvokset i Hadsten som den yngste af en søskendeflok på fire, bl.a.  et tvillingepar. Jesper havde meget krudt bagi, og den stillesiddende skole sagde ham ikke så meget. Heldigvis sørgede Jespers otte år ældre storebror for, at han kom i mesterlære hos slagtermesteren i Favør i Hadsten. Jesper blev derfor allerede færdigudlært slagter som 17-årig. Derefter arbejde han fem år som slagter. Og han elskede sit job som slagter, tag ikke fejl af det. Jesper fortæller entusiastisk, at han stadig har håndelaget, og faktisk er den derhjemme, der står for aftensmaden hver dag. ”Men jeg kan godt savne slagterfaget særligt omkring juletid, hvor der er den specielle stemning”, siger Jesper.


Action man og ansvarlig chef

Hvis du vil hænge ud med Jesper Blak i arbejdstiden, er det afgjort en ulempe, hvis du lider af højdeskræk. Jesper hænger helst i bedste Spidermanstil uden på bygninger og rappellerer ned, når han udfører sit arbejde. Jespers udgangspunkt for at starte sit eget firma var nemlig vinduesvask. Lukkeloven, butikstiderne og det at stå i slagterbutik var ikke helt foreneligt med at Jesper arbejdede på fuld tid som akkord-vinduespudser, og havde også været inspektør i et rengøringsfirma tidligere, da han besluttede at begynde for sig selv. Men han havde ikke en krone på lommen, og ingen pengeinstitutter troede på den unge mands projekt. Så hvad gør man så? Man arbejder dag og nat og sparer op. Det gjorde Jesper i et halvt år. ”Det er hårdt, og det holder du heller ikke til i lang tid,” fortæller han. Efter 3 måneder kom der en medarbejder til, og så gik det ellers slag i slag. I begyndelsen havde han sit varelager med rengøringsartikler i skuret hjemme på villavejen. De vaskede også klude og mopper hjemme. Efterhånden kom der flere medarbejdere og ”flere firmabiler, som heller ikke kunne ikke stå og fylde på villavejen”, smiler Jesper beskedent.

Jesper lejede et lokale i Hadsten og omkring 2002 flyttede firmaet ind i det nuværende firmadomicil. I 2018 fejrer han 20 års jubilæum med sit eget firma. Og nu skal vi løfte os lidt op i højderne igen. For det er direktøren, som står for vinduespudsningen og håndtering af liftarbejdet og gondolerne, der hænger udenpå på de høje bygninger, som fx den kendte bygning Prismet i Aarhus. Her kommer Jesper og hans mandskab op i 68 meters højde, det svarer til 17 etager. Liften kan godt komme i brug helt op i 88 meters højde, men der er altid godt styr på vejforholdene og blæsten. Det er direktøren, der tager de nye medarbejdere med op for at oplære nye og for at se, hvordan de reagerer, når de kommer op i højden. Vinduespudsning og Byggeplads-service inden for erhverv er de to hovedserviceområder, som Jesper stadig tager sig af.

 

”Vi leverer det, vi lover, og vi servicerer kunden på bedst mulige vis, også nogle gange ud over rengøring. Vi er vicevært-agtige. Uanset om det er Fru Jensen eller et stort firma, der leverer 90.000 m2, så er servicen altid i orden.” Indehaver Jesper Blak


Loyalitet og læring

I dag kan Jesper Blak godt grine af sin naivitet over at tro, at arbejdsdagen kunne forkortes i forhold til slagterfaget. Med selvstændig virksomhed, med 27 ansatte og 7 underleverandører af yderligere arbejdskraft, har der været alt for få timer til rådighed i døgnet og arbejde til alle ugens 7 dage. Jesper er meget bevidst om, at firmaets gode medarbejdere er med til at skabe virksomheden. Loyalitet er karakteristisk for samarbejdet internt i virksomheden, hvor administrationen kender firmaet indgående. Regionschef Susanne Sørensen Gjerding har fx været i firmaet i mere end 15 år og er direktør Jesper Blaks højre hånd. Susanne arbejdede som rengøringsassistent for Jesper, da hun var studerende, og efter endt jurastudium vendte hun tilbage. Susanne står bl.la. for at besigtige private hjem før rengøringsaftalerne indgås samt oplæring af medarbejderne inden for rengøringsopgaverne, mens Jesper som nævnt står for de store specialopgaver.


Rollemodel og gensidig respekt

Der er ingen tvivl om, at medarbejderens velbefindende ligger både direktøren og den øvrige del af ledelsen på sinde. Jesper giver altid hånd til sine medarbejdere, når han møder dem. Og fordi han selv ikke var særlig glad for at gå i skole, kan han selv identificere sig med de knægte, der kommer og søger arbejde for at tjene penge og måske er lidt fremme i skoene. ”Jeg kan sommetider se mig selv i de nye medarbejdere”, fortæller Jesper, der prøver at støtte dem, udvise ro og give dem en god oplæring. ”De skal vide, de repræsenterer firmaet, så de skal være barberede og have renvasket arbejdstøj på. Ellers bliver de sendt hjem igen. Medarbejderne skal have det godt, men de skal også udvise en vis standard, når de møder kunden. Respekten skal være der og den er gensidig”, afslutter Jesper, der også lægger vægt på, at private får den samme medarbejder i huset hver gang de får rengøring, hvilket giver tryghed.